Magic the Gathering
Magic the Gathering30800 MEDLEMMAR 0 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord 
REGELFRåGOR Regeneration... Kopala + Planeswalkers...
Lavinia och 0 cost kort?
Senast läst: 04:33:42, 22/3 -19. Läst 1450 gånger.
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 28/3 -02

383 rubriker
3242 svar

Lavinia och 0 cost kort? 16:31:25, 19/12 -18  


Jag och Von Ursus sitter och spelar vintage.
Jag spelar en Lavinia, Fun Police och passar rundan.
Von Ursus försöker spela en Black Lotus.

Vad händer? Går lotusen igenom eller ej?

Jag tänker mig att den bör göra det, då att betala ändå är att betala.
Hade han däremot försökt spela ett kort via en Mind's Desire så hade han försökt att skita i kostnaden, och det gillar Lavinia inte!
 
Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid.

Hemmagjorda kort - Megatråden

Worlds of the Void, min magicutgåva

Odyssey block 4-ever

Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 28/3 -02

383 rubriker
3242 svar

1. Jag ser det som att personen i... 16:34:20, 19/12 -18  
Jag ser det som att personen i kassan scannar varan, och 0:- dyker upp på kvittot. Inget lagbrott.

Hade Von Ursus däremot stoppat varan i fickan och försökt smita ut (Mind's Desire), ja då har han ju brytit mot lag'n och hamnar i finkan (blir countered).
 
Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid.

Hemmagjorda kort - Megatråden

Worlds of the Void, min magicutgåva

Odyssey block 4-ever
Uppdaterad: 16:34:28, 19/12 -18
OrC_MeD_StiL
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/9 -04

17 rubriker
465 svar

2. Blomman kontras. Under kortspe... 16:34:48, 19/12 -18  
Blomman kontras. Under kortspecifika regler för Nix har du en hyfsat gedigen genomgång av vad som kontras.
 
Gulligt djur

Säljes: Äkta mearl pearl från slphs!
Andine

Azorius
MEDLEM
Täby
@svm s. 5/9 -11

25 rubriker
213 svar

3. No mana was spent eller? Borde... 17:19:17, 19/12 -18  
No mana was spent eller? Borde kontras
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

53 rubriker
1672 svar

4. Till att börja med, vi kommer ... 19:53:52, 19/12 -18  
Till att börja med, vi kommer inte att veta 100% fören FAQn kommer. Regler kommer att ändras som vanligt.

Som det ser ut just nu, du betalar ingen mana = kontras.
Varför du inte betalar någon mana spelar ingen roll, det enda vi tittar efter är: har du betalat mana eller inte?
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 28/3 -02

383 rubriker
3242 svar

5. Precis, den som lever får se :... 20:17:44, 19/12 -18  
Precis, den som lever får se :]

Ta t.ex. Lethal Vapors eller Nomads en-Kor, där betalar vi ändå en kostnad, även om det är . Vi har betalat en kostnad, även fast det var som vi betalade. Jag försöker inte argumentera emot, bara förklara hur jag tänker.
 
Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid.

Hemmagjorda kort - Megatråden

Worlds of the Void, min magicutgåva

Odyssey block 4-ever
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

472 rubriker
8227 svar

6. Ichorid: Är det inte skillnad ... 20:50:07, 19/12 -18  
Ichorid: Är det inte skillnad på activated abilities kostnad och manakostnad för spells?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 28/3 -02

383 rubriker
3242 svar

7. Hur menar du?... 20:52:42, 19/12 -18  
latsblaster skrev 20:50, 19/12 -18 Ichorid: Är det inte skillnad på activated abilities kostnad och manakostnad för spells?

Hur menar du?
 
Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid.

Hemmagjorda kort - Megatråden

Worlds of the Void, min magicutgåva

Odyssey block 4-ever
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

472 rubriker
8227 svar

8. Vissa activated abilities har ... 20:56:29, 19/12 -18  
Vissa activated abilities har sac x som kostnad, men spells har det bara som addition cost. Spells har inte lika flexibla kostnader.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

53 rubriker
1672 svar

9. Du har betalt en kostnad, men ... 21:21:44, 19/12 -18  
Du har betalt en kostnad, men har du betalat någon mana?

Att betala kostnader är inte samma sak som att betala mana. Att betala liv är också en kostnad, det gör inte att du har betalat mana.
Precis som att colourless inte är en färg är inte 0 mana mana.

På samma vis kan du annars argumentera att du har betalat mana när du fetchar. Pay 1 live: fetch är samma sak som Pay 1 life, 0 mana: fetch.
X+0=X

Notera att för de exempel du gav så finns det "inga" kostnader för abilityn. Det blir då väldigt svårt att göra " : do stuff" tydligt. Därför läggerm na till "0 : do stuff". Helt plötsligen följer det tydligt templaten för aktiverade förmågor.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 21:22:25, 19/12 -18
OrC_MeD_StiL
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/9 -04

17 rubriker
465 svar

10. Håller med Choper; om det stod... 22:38:20, 19/12 -18  
Håller med Choper; om det stod ”if no cost was paid to cast it” hade jag köpt ditt argument men med denna wording är 0 mana entydigt no mana. Regeln kan givetvis ändras men den följer en väldigt tydlig logik så jag ser inte riktigt varför det vore aktuellt i detta fall.
 
Gulligt djur

Säljes: Äkta mearl pearl från slphs!
BYT BORD TILL


 
  Guilds of Ravnica! Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!